Geen extra opvangplaatsen in Gistel

Op 25 september 2015, over deze onderwerpen: Afdelingswerking, Sociaal beleid (OCMW)

De vluchtelingencrisis woedt in alle hevigheid. Gistel heeft geen controle over de instroom maar moet wel met deze mensen aan de slag.  Mensen die uit oorlogsgebied komen moeten we hulp bieden. Tegelijk moeten we rekening houden met de draagkracht van onze stad.  Daarom komen er geen extra opvangplaatsen voor asielzoekers in Gistel. Enkel een nationaal bindend spreidingsplan kan in de toekomst een invloed hebben op de huidige opvangcapaciteit.

“Het OCMW vangt al jaren asielzoekers op in onze lokale opvanginitiatieven (LOI).  Eens een asielzoeker erkend wordt als vluchteling, is het onze plicht om deze mensen alle kansen te bieden om volwaardig en actief deel uit te maken van onze gemeenschap.  Al is ook dat een verhaal van rechten én plichten, met intensieve begeleiding naar het leren van de taal en het vinden van een geschikte job.  Een stad kan maar zoveel hebben als ze kan hebben.  Het heeft dan ook geen zin om bijkomend vluchtelingen op te vangen om ze vervolgens aan hun lot over te laten. We hanteren het basisprincipe dat kwaliteit primeert boven kwantiteit. Vandaar dat er geen uitbreiding komt van de reeds bestaande opvangplaatsen. Enkel bij een nationaal bindend spreidingsplan zal onze fractie de situatie opnieuw evalueren en constructief meewerken aan oplossingen.