N-VA Gistel organiseerde reanimatiecursus voor haar leden.

Op 30 november 2016

Op initiatief van ons bestuurslid Conny Dierendonck, spoedverpleegkundige bij AZ Damiaan in Oostende, organiseerde N-VA Gistel op dinsdag 29 november 2016 een basiscursus reanimatie voor haar leden. Afdelingsvoorzitter Erwin Van Driessche verwelkomde de cursisten en hoopt dat, gezien de noodzaak van dergelijke cursus, er nog meer aandacht wordt besteed door de overheden aan dergelijke opleidingen. Misschien beseffen velen nog niet dat men hiermee inderdaad levens kan redden. Het ogenblik tussen de stilstand van hart en longen en de aankomst van de hulpdiensten is cruciaal. Die 10 minuten kunnen beslissen tussen leven en dood. Eigenlijk zou iedereen van jong tot oud dergelijke opleiding moeten volgen.

Reanimatie is het kunstmatig overnemen van de ademhaling en de bloedsomloop wanneer er sprake is van zowel een circulatiestilstand als een ademhalingsstilstand. Reanimeren bestaat uit het geven van beademing en borstcompressie (hartmassage).