OCMW-gebouw ‘Bruidstraat 11’

Op 4 maart 2014

OCMW-gebouw ‘Bruidstraat 11’ krijgt een unieke bestemming en wordt een multidisciplinair preventiecentrum

Het OCMW-gebouw in de Bruidstraat 11 wordt vanaf 1 april 2014 verhuurd. Osteopaat Gunther Kemel uit Gistel zal er een uniek ‘multidisciplinair preventiecentrum’opstarten. Dit werd reeds unaniem goedgekeurd op de OCMW-raad van 11 februari laatstleden. Na een lange periode van stilstand kent dit dossier uiteindelijk een goede afloop. Sinds de verhuis van het OCMW naar de Bruidstraat 1 (Sociaal Huis) stonden devroegere OCMW-kantoren immers leeg.
Nieuwe bestemming moet maatschappelijk relevant zijn en een meerwaarde bieden voor de Gistelse bevolking
N-VA “Dit nieuwe centrum legt de nadruk op preventie, sensibilisering en een gezonde levensstijl in het algemeen. Verschillende disciplines (diëtist, podoloog, psycholoog, osteopaat) werken samen onder één dak. Ook de doelgroep van de ouderen wordt hierbij aangesproken. Met de assistentiewoningen in de buurt kan dit voor de bewoners een bijkomende ondersteuning betekenen.”
Het OCMW beheren als een goede huisvader
“In tijden van besparingen is de verleiding groot om inkomsten te genereren uit de verkoop van patrimonium. Het standpunt van onze fractie is echter steeds klaar en duidelijk geweest, verkoop was geen optie. Een éénmalige, niet structurele opbrengst leidt op lange termijn tot verarming. Het vinden van een geschikte bestemming voor deze site zorgt voor blijvende inkomsten met behoud van eigen patrimonium.”
N-VA Gistel is uitermate tevreden met de uitkomst van dit dossier. “Aan twee belangrijke voorwaarden werden voldaan, namelijk een financieel verantwoord OCMW-beleid voeren en een bestemming geven die complementair is aan bepaalde OCMW-doelgroepen. De omgevingsanalyse, die een toenemende vergrijzing van onze inwoners voorspelt in de komende jaren, maakten van de groep ‘ouderen’ een prioritaire beleidsdoelstellingde komende jaren. Dit is alvast een eerste aanzet in de goede richting!” besluiten de N-VA.