Aantal leefloners in Gistel daalt. N-VA wil blijven inzetten op activering

Op 26 maart 2014

In 2013 daalde het aantal mensen die een leefloon krijgen met 10% ten opzichte van 2012. Dat is het gevolg van een striktere opvolging van de dossiers, waarbij de focus meer dan ooit op activering ligt. Dat zegt N-VA Gistel. Het comité behandelt de individuele dossiers van mensen die een leefloon krijgen. “In 2012 waren er in Gistel nog 5,1 leefloontrekkers per 1.000 inwoners, in 2013 daalde dat tot 4,6 per 1.000 inwoners. Het is het laagste cijfer in de voorbije 6 jaar. Na één jaar durft N-VA zeggen dat we mee voor een mentaliteitswijziging hebben gezorgd. We leggen de focus vanaf het begin op mensen begeleiden naar een job. De resultaten spreken voor zich, zeker als je ziet dat het aantal leefloontrekkers in de rest van het land verder stijgt. Met Gistel slagen we er in om, ondanks de crisis, tegen die stroom in te varen.”

Focus op tewerkstelling houden

Meer nog dan op een uitkering, hebben mensen recht op een job. “Het is de kortste weg uit de armoede en geeft mensen de kans om volwaardig deel uit te maken van ons maatschappelijk leven. In 2013 hebben we zo 53 mensen naar een job begeleid. Dat zijn mooie resultaten. We moeten echter waakzaam blijven en verder inzetten op een intensieve begeleiding, efficiënte controles en tewerkstelling,”.