Vlaanderen verhoogt fietscomfort langs N367 in Gistel

Op 8 januari 2021

Het Agentschap Wegen en Verkeer vernieuwt dit jaar de fietspaden langs de N367 in Gistel. Op twee verschillende locaties wordt het betonnen fietspad vervangen door asfalt en waar mogelijk ook breder gemaakt. De Vlaamse overheid trekt hiervoor in totaal 283.000 euro uit. Dat leidt Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA) af uit het antwoord op een parlementaire vraag aan minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD).

De Vlaamse Regering investeert in 2021 in het kader van het Vlaamse Relanceplan 335 miljoen euro voor de vernieuwing en uitbreiding van fietsinfrastructuur in Vlaanderen. In de provincie West-Vlaanderen zijn er 32 fietsprojecten gepland. Twee projecten situeren zich langs de N367 in Gistel.

Bert Maertens: “Tussen het kruispunt Tourmalet en het einde van de bebouwde kom en langs de Zevekotestraat tussen het kruispunt richting Zande en Zevekote wordt de betonnen verharding vervangen door een asfalt. Op de plaatsen waar het mogelijk is, wordt het fietspad ook verbreed. De voorbereidende studies voor de twee dossiers zijn al gestart. Nadat de nodige ontwerpen zijn afgewerkt, volgt de aanbestedingsprocedure om een aannemer aan te duiden. Dit is gepland in de loop van 2021. Voor de twee projecten is een budget van respectievelijk 136 000 en 147 000 euro vrijgemaakt.”

Thomas Nuijttens (voorzitter N-VA Gistel) reageert opgetogen: "Mobiliteit stond hoog op onze agenda bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen. We zijn dan ook bijzonder tevreden dat de betreffende fietspaden een opwaardering krijgen. Een fietspad moet namelijk uitnodigend zijn en dat kan enkel maar als het veilig en comfortabel is."