Een nieuwe wind in Gistel

Op 7 januari 2019
Verkozenen Nieuwjaarsreceptie

Ondanks het schitterende werk van uittredend schepen Gilbert Beirens voelden wij aan dat de Gistelnaar niet echt onder de indruk was van de voorbije beleidsperiode. Dat blijkt ook te kloppen want de uittredende meerderheid heeft collectief verloren. Op 21 zetels had CD&V er 8, sp.a en N-VA er elk 3. Nu er 23 te verdelen zijn, houdt CD&V er 7 over, spa en N-VA elk 2. Daarmee stel je vast dat de drie meerderheidspartijen elk een zetel verliezen.

Wij hebben dat aanvoelen van de Gistelnaar intern in de vorige meerderheid aangekaart. We waren vaak kritisch, stelden veel in vraag en hebben vaak gewaarschuwd. Niet dat het veel uithaalde. Blijkbaar te kritisch en lastig?

Tijdens de campagne hebben we aan de Gistelse kiezers uitgelegd dat het op vele vlakken wat meer mocht zijn. Onze slogan was letterlijk ‘Een nieuwe wind in Gistel’. We werken dan ook graag mee aan dit nieuw project. Dit werd nagenoeg unaniem in ons bestuur goedgekeurd in afwezigheid van onze nieuwe schepen en ons nieuw gemeenteraadslid.

Wij zijn zeer verbaasd dat CD&V nu wild om zich heen schopt en ons verwijten toestuurt. CD&V heeft al in 2016, achter onze rug, een voorakkoord ondertekend met Open VLD. Daarin stond duidelijk dat hoeveel stemmen de lijsttrekkers en hoeveel zetels beide partijen ook zouden halen, de CD&V-er burgemeester moest blijven zitten. Dit is pure ‘postjespakkerij’ van de uittredend burgmeester. Hoeveel meer kan je de Gistelnaar voor de zot houden?

Wij houden ons er wel aan om CD&V Gistel te danken voor 12 jaar lange samenwerking. In de eerste legislatuur liep alles goed. Na de verkiezingen van 2012 was dat al veel moeilijker, vooral de laatste 3 jaar was de samenhang zoek. Het voorakkoord was voor de CD&V de laatste 3 jaar belangrijker dan goed besturen. Wij kunnen niet naast de vaststelling dat er nog weinig oor was voor onze verzuchtingen. Laat dit meteen ook een belangrijke les zijn. Een meerderheid die samenwerkt, wint samen, zoals in 2012.

Als de samenwerking zoek raakt, verliest de meerderheid ook samen.

Fractieleider en schepen,
Wim Aernoudt