Gistels zwembad maakt plaats voor verenigingen en muziekschool

Op 1 oktober 2020

Na een grondige analyse van alle mogelijkheden nam het stadsbestuur de moeilijke beslissing om het zwembad te sluiten. In de plaats komt er nieuwe ruimte voor onze verenigingen en de muziekschool.

Nieuw zwembad financieel onhaalbaar

“Besturen is vooruitzien.” Met die drijfveer in het achterhoofd maakte het stadsbestuur een duidelijke keuze rond het zwembad. Schepen Wim Aernoudt: “We werken een sluitingsplan uit tegen het einde van het schooljaar ’20-’21. Dat is beter dan het onvermijdelijke te ondergaan op een heel onverwacht en ongelukkig moment. Het gebouw krijgt een nieuwe bestemming als multifunctionele ruimte voor onze verenigingen en de muziekschool.”

Een nieuw zwembad bouwen was voor Gistel alleen onhaalbaar. De kosten daarvoor werden geraamd op ruim 6 miljoen euro. Voor een stad van 12 000 inwoners zoals Gistel is dat een onmogelijk budget. Het stadsbestuur ging daarom in overleg met de buurgemeenten. Helaas lieten die één voor één weten dat de bouw van een nieuw intergemeentelijk zwembad hen niet interesseerde. Heel verwonderlijk is dat niet, als je weet dat de uitbating van het kleine zwembad van Gistel elk jaar opnieuw een verlies van 350.000 euro met zich meebracht.

Vorige renovatie bleek onvoldoende
Daarnaast biedt de huidige installatie te weinig zekerheid om de sluiting nog uit te stellen. Het bad dateert uit de jaren 70 en is intussen dus meer dan 40 jaar oud. Dat zie je ook. Het vorige stadsbestuur deed een investering in de hoop zo nog 10 jaar verder te kunnen. “Maar vandaag blijkt duidelijk dat die investering haar doel gemist heeft”, zegt schepen Aernoudt. “Sinds de heropening eind 2018 moest het bad al twee keer gesloten worden door technische problemen. Zonder nieuwe, grote investeringen kunnen we met dit bad geen continuïteit meer bieden.”

Meer ruimte voor verenigingen en muziekonderwijs
“Uiteraard blijven onze zwemmers niet in de kou staan. Er komen stevige subsidies voor individuele zwembeurten en ook verenigingen krijgen een duwtje in de rug”, bevestigt Wim Aernoudt. “De vrijgekomen ruimte richten we bovendien in voor het Gistelse verenigingsleven. Ook de muziekschool kan er terecht. De vraag van vele verenigingen naar een kleine, gezellige zaal voor maximum 150 aanwezigen krijgt zo invulling.

We voorzien ook een grotere foyer, een hygiënische keuken en genoeg bergruimte.”