Groter gebruiksgemak in recyclagepark

Op 5 november 2021

Het Gistelse recyclagepark krijgt een betere inrichting. Groen, stenen en aarde kunnen gewoon op een stortvloer worden gelost. De inzameling van kga-fracties en elektrische apparatuur zullen veel overzichtelijker gebeuren, aan de ingang van het park. De containers krijgen een andere opstelling om plaats vrij te maken voor inzameling van meer en verschillend afval.

Door corona en het beperkt aantal bezoekers kregen de parkwachters een beter overzicht over de aangeleverde materialen. We willen op dat principe verderwerken. Op de gemeentelijke website zie je nu ook op een webcam hoelang de wachtrij is.

Minder lang aanschuiven

We gingen vooral op zoek naar een groter gebruiksgemak. Dat leidt tot een snellere doorstroming en dus minder lange wachtrijen. Dat was vooral een probleem bij het groenafval. Dat kan je vanaf nu gewoon op de betonvloer uitgieten, in plaats van steeds via een trap in een container te deponeren. Het groenafval wordt nadien door de parkmedewerkers met een nieuwe compactlader in de container geschept. We voorzien ook meer parkeerplaatsen rond die stortplaats, zodat men minder lang moet aanschuiven.

Meer afval

De containers voor het groenafval, steenpuin en aarde worden ook groter, waardoor we transportkosten uitsparen. De andere containers krijgen een nieuwe opstelling, waardoor er plaats vrijkomt voor exta containers. Want het afval neemt ook toe, in aantal en variatie. Zo zamelen we al enkele maanden matrassen apart in.

Ook het educatieve luik verliezen we in ons recyclagepark niet uit het oog. We demonstreren continu voor alle bezoekers hoe je thuis aan afvalreductie kan doen. Er is een kippenren en een demoplaats voor compostverwerking. Daar kan je leren hoe je met de compostbakken moet omgaan. Deze kunnen met een fikse subsidie via de stad worden aangekocht. De opvangplaats voor verloren gelopen dieren wordt op een andere plaats in het park ingericht