Provincie blijft bedrijven belasten in een rampjaar

Op 4 december 2020

De coronapandemie noopte ook het provinciebestuur tot inspanningen. Er werd 4,5 miljoen euro extra vrijgemaakt en 9,1 miljoen euro voorziene middelen geheroriënteerd.

De extra middelen dienen vooral om gemeenten te ondersteunen bij de aankoop van mondmaskers en het ontwikkelen van een eigen toeristische programma. De N-VA vroeg bij de budgetbesprekingen om minstens de door sluiting getroffen ondernemingen vrij te stellen van de provinciale bedrijfsbelasting. Het gaat voor ons niet op om een forfaitaire belasting te heffen op een bedrijf dat voor de helft van het jaar verplicht wordt te sluiten. De meerderheid weigerde dit bot en harteloos.

Gebrek aan inlevingsvermogen

Provincieraadslid Wim Aernoudt reageerde fel in de provincieraad. Deze reactie getuigt van een totaal gebrek aan inlevingsvermogen ten aanzien van de getroffen ondernemers. We voelen erg mee met die ondernemers die ongeveer de helft van het jaar verplicht moet sluiten en dan toch een forfaitaire belastingaanslag krijgen van een bestuur dat meer spaarcenten dan schulden heeft. Onbegrijpelijk!