"We mogen niet talmen in belangrijke dossiers"

Op 25 januari 2019

Door Timmy Van Assche (TVA) - KW De Zeewacht 25/01/2019

Wat vermag N-VA met een kleine fractie binnen de meerderheid? Schepen Wim Aernoudt wil zich alvast laten gelden en bezet enkele sleutelposities. Ins Dierendonck is één van de nieuwe gezichten in de raad.

Wim Aernoudt (50) maakte een gestage opmars binnen N-VA. Van sympathisant in 2002 tot bestuurslid en nu schepen. "De overgang naar een schepenambt is gigantisch, dat steek ik niet weg", klinkt het eerlijk. "Je moet je in talloze dossiers inwerken en heel wat diensten en medewerkers leren kennen." Met onder meer Stedenbouw, Milieu en Onroerend Erfgoed is Aernoudt een belangrijke stem binnen de coalitie met ook Open VLD en SP.a. "We moeten op een verstandige manier met onze open ruimte omgaan. Dat betekent niet dat we het bouwen van een mooie villa gaan verbieden, maar die moet wel op de juiste plaats worden gezet."

Ook voor de dorpskernvernieuwing van Snaaskerke wil Aernoudt zich laten gelden. "De inwoners vragen meer parkeerplaatsen op het Dorpsplein en dat gaan we met de coalitie ook onderzoeken. Het is mooi om te dromen dat iedereen voor elke verplaatsing de fiets neemt, maar in realiteit is dat niet zo. Het dorp moet vlot bereikbaar blijven voor wagens. Op gebied van milieu moet Gistel een inspanning leveren, zoals het verlagen van de hoeveleeheid restafval (in 2016 werd 164 kilogram per inwoner opgehaald red.) en de strijd tegen zwerfvuil." Tot slot wordt ook gezocht naar een locatie voor een hondenloopweide en wil de schepen, die ook in de provincieraad zetelt, uniforme huisdierstickers promoten. Inwoners kunnen de sticker op hun raam kleven om aan de hulpdiensten aan te geven hoeveel huisdieren ze hebben.

Meerlaanmolen

Aernoudt neemt ook een belangrijke stelling in inzake het dossier van de Meerlaanmolen. Die is beschermd, maar ligt er verloederd bij. De discussie over renovatie of afbraak woedt volop. "Dit is een moeilijk dossier, maar ik wil iedereen waarschuwen. Wat je mening over erfgoed ook mag zijn, er is nog altijd de druk van bovenaf. We hebben als stad de plicht om zorgt te dragen voor ons beschermd erfgoed. Anders riskeren we een boete of zelfs een rechtzaak. De dienst Erfgoed subsidieert 60 procent van de restauratiekost. Maar als het tot een rechtzaak komt, dreigen we die toelage te verliezen. En als Ergoed beslist om de molen zelf te renoveren, moeten we de volledige kost zelf ophoesten. Met de Oostmolen en haar molenaars hebben we al kennis in huis. Ik wil samen met hen in dialoog treden. De vorige bestuursploeg verloor veel tijd, niet alleen in dit dossier. We hebben daar toen ook voor gewaarschuwd. Er was teveel geblaat, te weinig wol. De dorpskernvernieuwing van Snaaskerke, de heraanleg van de Heyvaertlaan; er is in veel dossier getalmd. Deze nieuwe coalitie zal anders werken. We zetten vol in op communicatie, pakken het mobiliteitsprobleem in het centrum aan en willen de stad proper houden."

Nieuwe start

Voor N-VA is de nieuwe legislatuur ook een nieuwe start. Gewezen schepen Gilbert Beirens verlaat de politiek en er is (deels) een nieuw bestuur. Ins Dierendonck, huisarts in opleiding, is binnen de partij een nieuw gezicht en met haar 26 jaar zelfs het jongste raadslid van Gistel. "Papa Marnix was de afgelopen legislatuur raadslid in Oudenburg. Van thuisuit kreeg ik de politiek dus al mee. Gistel is mijn thuis; ik ging naar basisschool Gravenbos en het SInt-Godelieve-college. Nu woon ik nog in de Koolaerdstraat, maar dit jaar bouwen mijn vriend en ik in Zevekote", klinkt het.